ראש השנה 2025: איך לבחור מתנות חג בהתאם לתקציב הארגון
הלחשושים הנרגשים שמתחילים להישמע ברחבי המשרד בשבועות שלפני החג, התהיות לגבי מה מקבלים והניחושים באשר ל"מתי" לא מותירים מקום לספק: מתנות לעובדים לראש השנה הן חלק בלתי נפרד מההווי הארגוני.
אבל האם ידעתן שבחירה נכונה של מתנת חג יכולה לעשות את כל ההבדל?
על האפקט של המחווה החגיגית בטווח הארוך, קצת נתונים מעניינים שאספנו מהשנים האחרונות, וכל מה שחשוב לקחת בחשבון כדי לסגור מתנות שקולעות בול – במאמר הבא.

למה מתנות לראש השנה הן השקעה ולא הוצאה?
מתנות חג הן הרבה מעבר למחווה מרגשת שמחממת את לבם של העובדים. על אף שמדובר בהוצאה כספית שעשויה להיות לא מבוטלת בטווח המיידי, מדובר בהשקעה עם תועלת משמעותית ביותר בטווח הרחוק.
מחקר שנערך בארה"ב ב-2024 בחן את השפעת מתנות החג על עובדים במגוון תעשיות (מתוך snappy).
לפי 73% מהנשאלים, מתנת חג מחזקת את תחושת החיבור לארגון ואת מידת המחויבות שלהם למעסיק. 63% אמרו ששביעות הרצון שלהם עולה אחרי שהם מקבלים מתנת חג בעלת ערך, כאשר 38% מתוכם העידו שהתחושה נמשכת בין 3-6 חודשים. 79% העידו שמתנת חג גורמת להם להרגיש שמכירים בתרומתם ושהם מוערכים באופן אישי. מנגד, 44% שיתפו שהם חשים לא מוערכים כשהם מקבלים מתנה לא מוצלחת.
הנתונים הללו ממחישים את הערך העצום של שי לחג לעובדים ככלל, ולבחירה מדויקת שמהדהדת עם העובדים ברמה האישית בפרט. עובדים שבעי רצון עם מורל גבוה הם בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לעשייה, נאמנים יותר למקום עבודתם ונוטים להישאר בו לאורך זמן. אממה, כדי ליהנות מהיתרונות הללו, על המחווה להותיר אצל העובדים תחושה שחשבו עליהם – אבל על אמת.
אילו מתנות משדרות אכפתיות ותשומת לב?
ככלל, הקו המנחה תמיד צריך להיות בחירה במתנה שתשמח את העובדים, שכן כל מתנה שמעלה חיוך על פניו של המקבל וגורמת לו להרגיש שחשבו עליו – היא מתנה מוצלחת.
אלו 3 סוגי המתנות שיעשו בדיוק את זה:
- מתנות שימושיות.
בחירה במתנה פרקטית או בעלת ערך ממשי מצביעה על רצון וכוונה אמיתיים שהעובדים יהנו ממנה. בין אם מדובר בסוואג שישמש אותם באופן יומיומי, או פינוק חד פעמי כמו BUYME לארוחת בוקר זוגית – מומלץ תמיד לכוון למתנה שתעלה בקנה אחד עם צרכי העובדים (ולא תעמוד בפינת שולחן העבודה ותצבור אבק). - מתנות המותאמות להעדפות העובדים.
שום דבר לא מעיד על אכפתיות כמו יחס אישי. היכרות מקדימה עם העדפות ורצונות העובדים היא יתרון מדהים שמאפשר התאמה אישית של מתנות; לדוגמה, מתנה מעולמות הקולינריה לעובד הפודי, סדנה שווה לעובדת מלאת התחביבים או ביקור בספא לעובד שידוע בחיבתו לחיים הטובים. גם כשמדובר בצוות גדול, מומלץ להשקיע מאמץ באיסוף מידע לאורך זמן: ליזום שיחות קבוצתיות ואישיות, לשלוח סקרים, לשלוח מיילים ולבקש פידבק מהעובדים. הנתונים הללו מאפשרים לדעת מה העובדים באמת אוהבים ורוצים, ולדייק בהתאם בבחירת המתנה.
לא ישים? אל תאמרו נואש. הנקודה הבאה תסגור לכן את הפינה – - מתנות המאפשרות בחירה.
אתר עם מגוון מתנות לבחירה בהתאם לתקציב שעל הפרק, או BUYME שממנו אפשר ליהנות איפה שבוחרים – כשמפתיעים את העובדים עם מתנה שמציעה את חופש הבחירה, כל אחד יכול ליהנות ממנה כפי שהוא באמת רוצה 😍
איך אפשר לספר סיפור ארגוני דרך מתנת חג?
בהסתכלות רחבה, מתנה היא עוד אמצעי תקשורת של הארגון עם המקבלים, בין אם מדובר בעובדים או בלקוחות. במובן הזה, מדובר בהזדמנות להתחבר לעקרונות והערכים שמהווים את היסוד של הארגון. לדוגמה, חברה ששמה דגש על צמיחה והתפתחות אישית כחלק מהחזון הארגוני שלה ונותנת לעובדיה סדנה מקצועית לבחירתם במתנה, או חברה שדוגלת בשמירה על הסביבה ומחלקת לעובדים בקבוק שתייה רב פעמי ממותג בלוגו.
בחירה במתנות לחג המחוברות לתרבות הארגונית לא רק משמחות את העובדים, אלא מחזקות את תחושת השייכות ואת מידת החיבור הרגשי שלהם לארגון. העובדים מבסוטים מהמחווה, ועל הדרך מרגישים שהם חלק ממשהו גדול. מתנה מהסוג הזה מביאה אותם להתחבר עוד יותר למטרות הארגון, מה שבסופו של דבר משפיע לטובה גם על אחוזי תחלופת העובדים.
איך מתאימים מתנות לראש השנה לפי סוגי עובדים, לקוחות וספקים?
כבר בשלב תכנון תקציב מתנות לראש השנה עולה השאלה: האם יש לתקצב באופן נפרד מתנות שמיועדות לעובדים ותיקים אל מול חדשים, לספקים קבועים מול מזדמנים, וללקוחות פרטיים מול עסקיים? התשובה, כמובן, משתנה ותלויה בהמון פרמטרים – מהו התקציב הכולל שעל הפרק, בכמה מתנות מדובר, האם ישנן מגבלות זמן ולוגיסטיקה וכו'.
ככלל, ההתחשבות בתפקיד, בוותק, במעמד ובאופי הקשר היא לא רק טבעית ומתבקשת, אלא נכונה יותר.
מבחינה כלכלית, כשמערכת היחסים העסקית לא תדירה ומבוססת (כמו למשל במקרה של לקוח מזדמן), השקעה במתנה יקרה עשויה להיות בזבוז. התאמת המתנות מבטיחה שההוצאה לא תהיה מיותרת, ותהפוך להשקעה בטווח הרחוק. לכן נכון להגדיר תקציב גבוה יותר לקבוצות בעלות השפעה גדולה (דוגמת עובדים ותיקים ולקוחות עסקיים) ותקציב צנוע יותר לקבוצות משניות.
מבחינת ביטוי הערכה, ראוי לתגמל את מי שצועד עם הארגון לאורך זמן. מתנה שווה שמשקפת את חשיבות היחסים המקצועיים, מחזקת את הקשר ומעודדת המשך שיתוף פעולה פורה גם בעתיד.
מה עדיף לבחור: חוויה, מוצר או שובר מתנה?
עם יד על הלב, זה קצת כמו לשאול אותנו את מי אנחנו אוהבים יותר – את אמא או את אבא 😉
לכל מתנה יש את הדרך הייחודית לה להעלות את מפלס האושר של העובדים.
- חוויה – מתנה ייחודית שמאפשרת לעובדים לשבור שגרה, ויוצרת עבורם זכרונות חיוביים שמתקשרים לארגון. סדנה, פעילות אקסטרימית, ספא או בכלל סיור קולינרי? אתן לגמרי יכולות להשאיר את הבחירה בידיהם של העובדים – מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה.
- גיפט קארד – גמישות וחופש בחירה במתנה! מתנה מהסוג חוסכת זמן והתעסקות בלוגיסטיקה, יכולה להתאים לכל תקציב שעל הפרק, ומבטיחה שכל עובד לא סתם יהנה ממנה – אלא בדיוק איך שהוא רוצה.
- מתנה גשמית – כשהמתנה נשלחת בהפתעה עד הדלת, בתזמון המדויק, ועם ברכה אישית מכל הלב – אין מצב שהעובדים יצליחו לשמור על אדישות! מארז מפנק או זר פרחים במשלוח עד הדלת מתאימים במיוחד לתקופת החגים ולמגוון תקציבים, ואם לא ידעתן – אפשר לשלוח אותם במהירות ובקלות דרך המערכת שלנו. כן, זה חדש ומרגש!
אילו מתנות לראש השנה נבחרו בשנים קודמות?
חובבות הנתונים, התפקדו! החלטנו לבחון את הדאטה שלנו מראש השנה 2024, כדי להבין אילו קטגוריות הכי פופולריות בקרב הלקוחות שלנו והעובדים שלהם. הנתונים על בסיס עשרות אלפי משתמשי המערכת לשליחת מתנות של BUYME for Business, ממגוון סוגי תחומים וגדלים.
סה"כ, נשלחו ב-2024 כ-450,000 מתנות לעובדים לראש השנה. מתוך כלל הקטגוריות, הכי הרבה עובדים בחרו ליהנות מה-BUYME שלהם לחג בעסקים מתחום האופנה (במקום הראשון), עיצוב הבית (במקום השני) ומזון ומסעדות (במקום השלישי). אחריהן ניתן למצוא מתנות מתחום הלידה, הטיפוח והיופי, אקסטרים וספורט, וחוויות ספא ונופש. אגב, מסך כלל הרכישות, כ-9% התבצעו באתרי סחר אונליין.
למה מתנה מדויקת מייצרת תחושת הערכה – גם בלי תקציב גבוה?
זה לא התקציב – זה מה עושים איתו! 🎁
גם בתקציב נמוך – המחשבה שמושקעת בבחירת המתנות היא זו שעושה את ההבדל; אף אחד לא רוצה שיתנו לו מתנה כדי לצאת ידי חובה, אפילו כשמדובר במתנה יקרה. חשוב לקחת בחשבון עד כמה המתנות מותאמות (הן להעדפות העובדים והן לערכי הארגון), האם היא ייחודיות, איזה ערך הן מייצרות עבורם. אלו הפרמטרים הרלוונטיים שהופכים מתנה למדויקת, ולא הסכום שמושקע בה.
מטרת מתנת החג (כמו כל מתנה לעובדים) היא לגרום להם להרגיש שרואים אותם ומעריכים את תרומתם. היא ממחישה להם עד כמה הארגון רואה בהם את האדם ולא עוד בורג נוסף במערכת. ההערכה הזו מחזקת את שביעות רצונם, מה שמוביל למורל משרדי גבוה, מוטיבציה לעשייה וחיזוק הנאמנות למקום.
מומלץ לעשות את המחקר המקדים על מנת לקלוע לצרכי העובדים, לתת להם אפשרויות לבחור בעצמם מה הכי משמח אותם, והכי חשוב – לא לוותר על הקדשה אישית שמעצימה את האפקט. היי, זה חינם.
בסופו של דבר, כשבוחרים נכון, גם מתנה לחג בתקציב נמוך יכולה להשאיר את העובדים עם טעם מתוק (כדבש) בפה.
עדיין לא סגרתן מתנות לעובדים, הלקוחות והספקים, ומתלבטות מה לבחור? אנחנו כאן! נשמח לעזור לכן למצוא את מתנת החג המדויקת, ולתזמן אותה כך שתגיע בול במועד המתאים ❤️