חזרה לכל המאמרים
13 בנובמבר
זמן קריאה 7 דקות

בונוס מול מתנה: למה יותר ארגונים משנים כיוון?

עובדים שזוכים להערכה הופכים ליותר מעורבים, פרודוקטיביים ומחוברים למקום העבודה. כשמדובר במחווה מהסוג מצד הארגון, מה עדיף: מתנות לעובדים או בונוס? בעוד מענק כספי הוא לא ממש אישי והאפקט שלו קצר מועד, מתנות ממחישות להם שרואים אותם כאינדיבידואלים, יוצרות השפעה חיובית בסביבת העבודה, ובעיקר – ממש משמחות! 😍

למה מתנות יוצרות ערך רגשי שבונוס לא מספק?

מתנות או בונוסים לעובדים – מדובר בדילמה שרוב הארגונים נתקלים בה בשלב כזה או אחר.
בהסתכלות רחבה, אלו שתי צורות תגמול נהדרות שכל עובד היה מבסוט לקבל. אממה, מקום שמקדם אושר ארגוני כחלק מהאסטרטגיה, יודע שמה שבאמת חשוב זה ההשפעה הפסיכולוגית המתמשכת של המחוות על העובדים. במקרה הזה, הן שונות לחלוטין:

בונוס כספי נכנס כחלק מהמשכורת, ולכן נתפס ע"י העובדים כמשהו יותר פרקטי וחולף. ברור שכסף זה יופי, אבל כמחווה של ח"ח – אין בו ייחודיות והוא לא דורש יותר מדי השקעת מחשבה מצד הארגון. רבים מהעובדים אפילו יודעים כבר לאיזה בונוס לצפות פחות או יותר (בהתבסס על תגמולים מהעבר או כאלו שחבריהם לצוות קיבלו), ומתאכזבים במידה והוא לא עומד בציפיות, כך שהאפקט יכול להיות הפוך.

מתנה, לעומת זאת, משאירה על העובדים חותם רגשי. זוהי מחווה שמביעה אכפתיות אמיתית מצד הארגון, בפרט כשהיא פרסונלית או משלבת טאץ' אישי כלשהו שממחיש את ההשקעה שנדרשה. עבור העובדים, זהו ביטוי לכך שרואים בהם את האדם שמאחורי התפקיד. החוויה נצרבת אצלם כזיכרון חיובי, ויוצרת חיבור רגשי עמוק יותר עם הארגון לאורך זמן.  

על אף שהבחירה בבונוס כספי נתפסת כפתרון הפרקטי יותר, מתנות מביאות עמן השפעה רגשית עמוקה  ומתמשכת – ואת זה אי אפשר למצוא בעו"ש 😉

איך מתנות משפיעות על תרבות ארגונית ושימור עובדים?

שביעות רצון בעבודה נובעת, בין היתר, מהתחושה של העובד שתרומתו משמעותית. בהקשר זה, מתנות הן דרך מוחשית להביע הכרה בפני העובדים, מה שמעצים ישירות את המורל, המוטיבציה ותחושת המחוברות לארגון ולמטרותיו, וגם משפיע לטובה על השימור; מחקר של גאלופ מצא שעובדים שמקבלים ביטויי הערכה איכותיים במקום העבודה לאורך השנה, הסבירות שיעזבו אותו בשנתיים העוקבות יורדת ב-45%. 

נוצרת סביבת עבודה שבה הכרה בהישגי העובדים היא הנורמה, ומחוות של הוקרה ופרגון באמצעות מתנות הן חלק מהתרבות, מה שהופך את הארגון לנחשק יותר – הן עבור הצוות הקיים והן עבור עובדים פוטנציאליים, ואפילו לקוחות.

מתנות תורמות לשיפור חווית עובד, וככאלו, הן מהוות חלק בלתי נפרד מיצירת תרבות ארגונית חיובית, ומשפיעות לטובה על שימור העובדים בטווח הארוך.

מה אפשר ללמוד מארגונים שכבר אימצו מתנות במקום בונוסים?

יותר ויותר ארגונים בארץ וברחבי העולם מבינים שעדיף ללכת על תמריצים לעובדים ותגמולים בעלי ערך רגשי. בעיקר בהייטק, ניתן לזהות מגמה של מעבר מתגמולים כספיים למתנות שמחברות את העובדים לתרבות החברה.

למה זה קורה? הכל מתחיל ונגמר בהבנה מעמיקה של צרכי העובדים:

  • גמישות. עובדים אוהבים שיש להם את חופש הבחירה. כאשר ארגון נותן גיפט קארד או אתר בחירה עם מגוון מתנות וחוויות, המתנה הופכת להיות הכי מדויקת עבור כל אחד מהעובדים.
    במקום בונוס כספי שנבלע בחשבון הבנק, העובדים נהנים ממתנה לבחירתם שתשמח אותם, ומהאפשרות לפנק את עצמם במשהו שבדיוק רצו לקנות. הערך הרגשי של המתנה נשמר, והעובד מרגיש שהארגון השקיע בו באופן פרסונלי.

  • קבלת תחושת הערכה אמיתית. המחשבה וההתאמה האישית להעדפות העובד חשובות לא פחות מערכה הכספי של המתנה. כשהמתנה משלבת טאץ' פרסונלי, היא ממחישה לעובדים שרואים אותם באמת, וההשפעה שלה עוצמתית הרבה יותר.

  • יצירת חיבור רגשי. חלק בלתי נפרד מהמחווה נעוץ בחוויה ש"עוטפת" את המתנה. בין אם מדובר בפרגון במייל בתפוצה משרדית או בהוקרה פומבית במהלך האפי האוור, העובד מרגיש שתרומתו הייחודית מוערכת. החוויה המרגשת נשארת חקוקה בזיכרון שלו, והופכת אותו לשגריר הטוב ביותר של הארגון.

מתנות בעלות ערך מתורגמות לחיזוק הנאמנות ומידת המעורבות של העובדים. ארגון שמשכיל להבין זאת ופועל בהתאם, יהנה מהפירות בהמשך.  

האם מתנות יכולות להיות גם כלי למדידת מעורבות עובדים?

יש הרבה יתרונות לשליחת מתנות לעובדים מתנות דרך מערכת דיגיטלית מתקדמת כמו BUYME for Business. נפרט את כולם עוד רגע, אבל לפני הכל – בואו נדבר דאטה.

טכנולוגיה מותאמת מאפשרת לארגון לאסוף מידע, לנתח את מעורבות העובדים בשוטף, להסיק מסקנות, ולדייק את בחירת המתנות בעתיד בהתאם.

למשל, שיעורי מימוש המתנה. שיעור גבוה מעיד על כך שהמתנה קלעה בול, לעומת ערך נמוך שעלול להעיד על מתנה שאינה רלוונטית או אטרקטיבית מספיק. שיעור גבוה מצביע על מחוברות גבוהה של העובדים, לעומת שיעור נמוך שיכול לבטא מחוברות נמוכה.
דוגמה טובה נוספת היא ניתוח דפוסי הבחירה. אילו קטגוריות העובדים מעדיפים? שופינג, תרבות ופנאי, קולינריה או טכנולוגיה? הטבות ממוקדות משפחה או בכלל התפתחות אישית? מתוך איסוף וניתוח הנתונים אפשר ללמוד על הצרכים והרצונות שלהם, ולבחור בהמשך באופן מותאם יותר.

הנתונים האלו יכולים לשמש את מחלקות HR ומנהלות האושר הארגוני לטובת הבנת ההרגלים וההעדפות של העובדים. למעשה, המתנות הופכות לאמצעי שמספק לארגון תובנות אמיתיות על העובדים, ויש לכך ערך מוסף עצום.

איך מתנות יכולות להעצים את הקשר בין מנהלים לעובדים?

מבחינה פרקטית, מתנה משמשת כסוג של ערוץ תקשורת בינאישית; ההתייחסות לרגע המיוחד בקריירה של העובד או לאירוע האישי החשוב, בחירה במתנה רלוונטית להעדפותיו ושילוב של ברכה מהמנהלים, הופכת את כל המחווה למרגשת ועוצמתית במיוחד עבור העובד.

בזווית הפסיכולוגית, זה מתחיל בחיוך. עובדים שזוכים לגילויי הערכה מבסוטים יותר, וההשפעה המיידית של המתנה מורגשת, הן מבחינת המורל והן מבחינת מידת האפקטיביות עשייתם.
במובן העמוק יותר, המחווה מחזקת את מערכת היחסים ביניהם לבין הארגון, הופכת את הקשר בין הצדדים לאישי יותר, ומעצימה את תחושת הביטחון של העובדים.

למה לבחור ב-BUYME כפתרון למתנות במקום בונוסים?

לא סתם BUYME זו המתנה שהעובדים בארץ באמת רוצים לקבל. 

אחד מהדברים שאנחנו הכי מתגאים בו הוא המגוון העצום של המתנות והחוויות, שמתוכן כל עובד יכול לבחור במה שבא לו הכי טוב. זוכרות את הפסקה מקודם, על חופש הבחירה? אז כזה. למעלה מאלף מותגים ו-10,000 נקודות ברחבי הארץ; בגדים, מסעדות, סדנאות, חוויות אקסטרים, נופש, ספא, הצגות, סרטים ועוד המון (המון) אפשרויות; למימוש אונליין או בחנויות, ובשלל תקציבים. 

המערכת עצמה סופר נוחה לשימוש (מי שיודעת – יודעת), מאפשרת שליחת מתנות בהיקפים גדולים, ותזמון מראש באירועים שאתן מגדירות, הכל בקלות ובמהירות. הזכרנו נתונים, אז גם דוחות ומעקב אחר המימושים כלולים בסיפור, כך שתוכלו ללמוד ולהתנהל באופן חכם וחסכוני יותר.

כמובן שאי אפשר לדלג על הטאץ' האישי, אז גם על זה חשבנו. לכל מתנה שאתן בוחרות, אפשר להוסיף ברכה, את לוגו החברה ואפילו סרטון (אם תרגישו יצירתיות במיוחד). המתנה מגיעה ישירות לנייד או המייל של העובד. הוא רק מחליט איך בא לו ליהנות מהמתנה, ומבחינה טכנית – זה פשוט ואינטואיטיבי.

בונוס מתפוגג, מתנה נשארת: מה המסר הארגוני?

אז מה עדיף: מתנות לעובדים או בונוס? תסכימו איתנו שהמסקנה חד משמעית.

מתנה היא הרבה יותר מצ'ופר; היא אמצעי (כייפי) שמחבר בין העובדים לבין הארגון, מעביר מסר של אכפתיות אמיתית, ומחזק תרבות ארגונית חיובית. היא דרך להעצים את החיבור בין העובדים לבין הארגון, ערכיו ומטרותיו. 

בניגוד לבונוס כספי, שבלי לשים לב נבלע בהוצאות השוטפות של העובד, מתנה מעבירה מסר עוצמתי של פרסונליות. היא מוכיחה לעובד שרואים אותו כאדם שלם, פרטי, ולא רק כפונקציה מקצועית, ושמשקיעים בו מחשבה וזמן כדי לשמח אותו באמת. אפשרויות הבחירה רק הופכות את המתנה למוצלחת יותר, מתוך הבנה שלעובדים חשוב להיות אדונים לעצמם ולבחור מה שמתאים להם.

המחווה הזו, בין אם נעשית בפורום פומבי מול שאר החברים למשרד או באופן פרטי, יוצרת זיכרון חיובי ומתמשך שמחזק את הקשר. ארגונים שהופכים את הוקרת העובדים לחלק אינטגרלי מהשגרה, בונים תרבות ארגונית בריאה וחיובית המעודדת שיתוף פעולה, מעלה את המורל ומטפחת תחושת שייכות אמיתית. ההשפעה הזו באה לידי ביטוי גם בשיפור שימור העובדים. 

במילים אחרות, מתנה לעובדים היא לא רק מחווה, אלא השקעה בעובדים שמחזירה ערך לארגון.

רוצות גם לשמח את העובדים שלכן עם מתנה שתעשה להם טוב על הלב? דברו איתנו עוד היום! נשמח לעזור לכן לבחור, וללוות אתכן בכל שלב בדרך כדי שהאושר יופץ במקסימום! לכל בקשה או שאלה, אנחנו כאן. מחכים לשמוע מכן ✨

הרשמו בחינם למערכת שליחת המתנות לעובדים של ביימי לעסקים: בחרו סכום, כתבו ברכה ותזמנו את השליחה לרגע המתאים >>

יש לנו תשובה לכל שאלה

No items found.
Full name
Job title, Company name

ביימי לעסקים

מערכת דיגיטלית לשליחת מתנות לעובדים אונליין