גיבוש עובדים: היתרונות של פעילויות גיבוש מתמשכות מול יוזמות חד-פעמיות
כל ארגון שרוצה להצליח חייב לפני הכל לדאוג לרווחת העובדים שלו.
פעילויות גיבוש לעובדים הן חלק בלתי נפרד מתכניות רווחה, אבל מה ההשפעה שלהן בטווח הקצר והארוך? על חשיבות קידום האושר ארגוני בחברה, סוגי הפעילויות הצוותיות, והתפקיד המשמעותי של הטכנולוגיה בתוך כל זה – במאמר שלפניכן.
.png)
למה רווחת העובדים היא המפתח להצלחת הארגון?
רווחה היא התחושה המיטבית של הפרט מבחינה גופנית, נפשית וחברתית. כשמדברים על רווחת העובד, מתכוונים למגוון ההטבות, התנאים והשירותים שהארגון מספק כדי להבטיח שיש לו כל מה שצריך כדי להיות מאושר: סביבת עבודה נוחה ובטוחה, תחושת ערך, קבלת הערכה, הזדמנויות להתפתחות מקצועית ואיזון בית-עבודה.
קידום רווחת העובדים הוא קריטי לשיפור האושר הארגוני בחברה.
כשארגון שומר על רווחת העובדים, סביבת העבודה בריאה והעובדים משגשגים; המורל גבוה, הם מרגישים מוערכים ושבעי רצון, מה שגורם להם להיות יותר מעורבים ונאמנים למקום, למוטיבציה שלהם לעלות, לפרודקטיביות להשתפר, לתחלופה לרדת – כל אלו משפיעים ישירות על הצלחת הארגון.
כדי לוודא שהבריאות הפיזית והנפשית של העובדים נשמרת, חשוב לתת הפוגות מהשגרה היומיומית. כאן נכנסות לתמונה פעילויות הגיבוש.
פעילויות צוות חד-פעמיות: יתרונות, חסרונות וההשפעה שלהן על העובדים
פעילויות גיבוש לעובדים שמתקיימות אחת לתקופה – כמו ימי כיף, טיולים, הרמות כוסית חגיגיות וחלוקת מתנות – מאפשרות לחברי הצוות להוריד הילוך, לנשום ולהתחבר לקולגות ולמנהלים. הפעילויות הללו שוברות שגרה, מחזקות את מערכות היחסים הבינאישיות והמקצועיות של העובדים כאחד, ומגבירות את המורל.
עם זאת, ההשפעה של פעילויות חד-פעמיות עשויה להיות קצרת-מועד; מחקרים מראים שרמת לכידות הצוות עולה ממש לפני הפעילות ויורדת לא הרבה זמן אחריה, ואז – חזרה לנקודת המוצא.
חשוב לזכור שדאגה לרווחת העובדים היא תהליך מתמשך, ורצוי לגבש תוכנית ארוכת טווח מסודרת בהתאם.
מהן פעילויות מתמשכות לרווחת העובדים?
נפתח עם כמה דוגמאות להשראה:
תמיכה בבריאות הפיזית. קידום שמירה על כושר כמו שיעורי ספורט קבועים במשרד, מנוי במתנה למכון, ואפילו הקמת חדר כושר עבור העובדים.
תמיכה בבריאות הנפשית. שמירה על איזון נפשי דרך גישה לאפליקציות של מדיטציה והקמת חדרי מנוחה ייעודיים.
התפתחות אישית. סדנאות מקצועיות תקופתיות, תכניות מנטורינג ומלגות ללימודים.
גוגל היא כנראה האלופה בייצור חווית הטבות עבור העובדים ובני משפחותיהם. לפי פרסומי החברה, מטרת תוכנית הרווחה היא ליצור סביבה תומכת ביום-יום, שתאפשר לעובדים להצליח. מה היא כוללת? על קצה המזלג: שירותי בריאות פיזית ונפשית (כולל מענה לפלחים ספציפיים בקרב העובדים, כמו נשים בגיל המעבר וקהילת הטרנסג'נדרים), גישה לחדרי כושר ושיעורי ספורט, ארוחות מפנקות במשרדים, קורסים קבועים (כמו שיעורי בישול), ליווי בהרחבת המשפחה (לרבות תמיכה כלכלית) ועוד.
אז נכון, לא לכולם יש תקציב רווחה כמו של גוגל, אבל גם פעילויות ויוזמות בקנה מידה קטן יכולות להניב תוצאות. אחד מהדברים שהכנסנו אצלנו ב-BUYME, למשל, זה פעילות קבועה של הרצאות עובדים; מחלקות שמתכנסות באופן קבוע לקראת הסופ"ש להפוגה קצרה של השראה, כשכל פעם חבר צוות אחר מעביר הרצאה על נושא לבחירתו. לכולם יש הזדמנות בתורם לשתף בידע והיכולות שלהם (ולככב 🤩), כשהשאר מרוויחים מיומנויות חדשות ונהנים.
היתרונות של פעילויות רווחה מתמשכות על פני יוזמות חד-פעמיות
בהשוואה ליוזמות חד-פעמיות, לפעילויות רווחה מתמשכות יש יתרונות ארוכי טווח משמעותיים:
- שיפור התרבות הארגונית
פעילויות גיבוש לעובדים שמתקיימות דרך קבע, מחזקות את תחושת הקהילה, מעבירות מסר לעובדים שהארגון רואה אותם ומשקיע בהם, מגביר את שביעות הרצון ואת תחושת החיבור. כל אלו הם ביטויים לסביבת עבודה בריאה.
לעומת זאת, אירוע חד-פעמי הוא מהנה, אך ההשפעה שלו על העובדים מתפוגגת מהר.
- הפחתת שחיקה ושיפור הפרודוקטיביות
תוכניות מתמשכות שתומכות בבריאות הנפשית של העובדים ובשמירה על איזון בית-עבודה, מאפשרות להם להתמודד יותר טוב עם לחץ ואתגרים, להיות פרודקטיביים יותר ולהישחק פחות. באופן טבעי, יוזמות חד-פעמיות מהסוג לא משאירות חותם לאורך זמן באותה המידה.
- חיסכון בעלויות
בעוד יוזמות חד-פעמיות עשויות להיות זולות יותר בטווח הקצר, השקעה בתוכניות מתמשכות משתלמת הרבה יותר לארגון; ההשפעה החיובית על הביצועים, הפרודקטיביות והמורל של העובדים מביאה לעלייה בשימור העובדים, כך שבטווח הארוך השימור עולה והוצאות משמעותיות על תחלופה נחסכות.
איך לשלב בין פעילויות חד-פעמיות לפעילויות מתמשכות?
מטרת העל של התוכנית היא להבטיח רווחה מקסימלית לעובדים, ברמה פרטנית, צוותית וכלל-ארגונית. בפועל, מומלץ לכלול מגוון פעילויות חד-פעמיות ומתמשכות, כדי להבטיח שכל עובד ימצא מה עושה לו טוב.
לפני שמתחילים לתכנן, חובה להגדיר מה הארגון רוצה להשיג, ולהבין את צרכי העובדים. איסוף נתונים על העובדים ועריכת סקרים וראיונות עמם, יהפכו את התמונה לברורה יותר. במקביל, חשוב לדעת אילו תקציבים ומשאבים עומדים לרשותכן – זה יעזור בסינון הפעילויות ובבחירה באלו שתוכלו להוציא לפועל. לצד פעילויות גיבוש לצוות, כמו הרמת כוסית בחגים, מתנות יום הולדת וארגון ימי כיף, בחרו בהטבות מתמשכות שיתנו מענה מקיף לצרכים.
סגרתן פעילות או הטבה? תקשרו אותן בכל הכוח! הסבירו לעובדים מה עומד לרשותם, ודאגו שהכל יהיה נגיש, ישים ומנוהל באופן מסודר.
איך מודדים את האפקטיביות של תוכנית רווחה בארגון?
כמו כל דבר בארגון, גם האפקטיביות של תוכנית הרווחה עשויה להשתנות מזמן לזמן. בחינה תקופתית של מידת האפקטיביות מבטיחה שהארגון עומד ביעדים אותם הציב, ומאפשרת התאמות ושיפורים בהתאם למה שקורה בשטח. בסופו של דבר, זוהי תרומה נוספת (וחשובה) להצלחת הארגון.
הפעולות הבאות יעזרו לכן להבין איפה הדברים עומדים ומה נדרש לשפר:
- עריכת סקרי שביעות תקופתיים – שימוש בסקרים רבעוניים או שנתיים כדי לשאול עובדים על מידת שביעות רצונם מהתוכנית, השפעתה על מידת הרווחה שלהם ותחושותיהם באופן כללי.
הערך לעריכת סקרים הו כפול: מצד אחד, המידע שנאסף מאפשר לארגון לבצע שינויים והתאמות ככל שעולה הצורך, ומצד שני, עצם קיומו של השיח הפתוח גורם לעובדים להרגיש שלראשי הארגון והמנהלים אכפת מהם.
- ניתוח נתוני שימוש והשתתפות – בחינת דאטה של אחוז העובדים שמממשים את ההטבות מסך העובדים בארגון, או של תדירות המימושים.
- מעקב אחר היעדרויות ותחלופת עובדים – השוואה של הנתונים לפני ואחרי יישום תוכנית הרווחה תיתן זווית נוספת על מידת יעילותה.
פתרונות דיגיטליים: גמישות וחיסכון בזמן
ביל גייטס אמר (בתרגום חופשי) ש"טכנולוגיית מידע ועסקים שזורים זה בזה באופן בלתי נפרד, כך שאי אפשר לדבר בצורה משמעותית על אחד בלי לדבר על השני".
מערכות דיגיטליות משמעותיות ביותר גם כשמדובר בכל הנוגע לתוכניות רווחה ויישומן בפועל.
דוגמה לכך היא פלטפורמת Well B, עליה סיפרו לנו המנכ"לים המשותפים דרור טרופה ויואב שחף, בספר האושר הארגוני של BUYME. מדובר בפלטפורמה מבוססת SaaS (תוכנה כשירות, בעברית) המאפשרת לחברות וארגונים לנהל חוויית עובד מותאמת אישית, בדגש על אוטומציה של תהליכי רווחה בארגון. מומלץ בחום לקרוא את הראיון המלא, אבל בשורה התחתונה – המערכת מתוכננת להפוך תקציב, מטרות ויעדים לתוכנית אושר ארגוני מותאמת אישית עד לפרטים הקטנים.
ואם נעשה לרגע זום-אין על מתנות, חוויות, סדנאות ושאר פינוקים – זה לגמרי התחום שלנו 🎁
גם במערכת האונליין של BUYME אפשר למצוא את כל המידע החשוב והרלוונטי שייקל עליכן בניהול השוטף: דוחות עם נתונים כמו מעקב אחר שליחה ופתיחת המתנה, תקציבים והוצאות. כמובן שתוכלו להעלות את כל פרטי העובדים באופן חד פעמי (כולל תאריכי יום הולדת, אלא מה?) והמידע יישמר עבורכן לטובת שליחת מתנות בעתיד. התפעול פשוט ואינטואיטיבי, וכמובן שאם תצטרכו ליווי או עזרה נקודתית – אנחנו כאן.