מתנות לעובדים: מה העובדים באמת רוצים?
לתת מתנות לעובדים זו מחווה קטנה ש-goes a long way; מעבר לכך שמדובר בדרך נפלאה להפיץ אושר ארגוני, להביע הערכה ולומר תודה, מתנות גם תורמות לבניית ושימור מערכות יחסים מקצועיות בתוך הארגון.
איך בוחרים את המתנה הכי מתאימה לאיוונט שעל הפרק? מה בעצם ההשפעה שלהן על תפקוד העובדים (ועל הארגון כולו)? והאם יש מתנות שהעובדים תמיד שמחים לקבל? קבלו, מאיתנו באהבה: טיפים, נתונים והמלצות שיעשו לכן סדר בכ-ל מה שחשוב לדעת. 4 דק' קריאה ואתן ספציות.

למה בכלל לתת מתנות לעובדים? היתרונות שמעבר למחווה קטנה
נפתח עם 3 דברים שקרו בשנות ה-80: ערוץ MTV עלה לאוויר, האחים סופר-מריו כבשו את עולם משחקי הוידאו, ושחר של עידן ארגוני חדש החל – כולו בסימן העובד במרכז. אם עד אז אף אחד לא חשב שיש סיבה מיוחדת להתעכב על מידת שביעות הרצון של העובדים, באותן השנים החלו להכיר בקיומו וחשיבותו של האושר הארגוני, וכחלק מכך, לתת להם בונוסים ומתנות פה ושם (בעיקר בחגים ובאירועים מיוחדים).
מאז, הוכח שוב ושוב עד כמה חשוב להביע הערכה לעובדים על התרומה שלהם לארגון. בין אם זה במילה טובה ובין אם במחווה כמו מתנות, לחיזוקים חיוביים יש אימפקט משמעותי – על רווחת העובדים, התפקוד שלהם והצלחת הארגון. בהקשר זה, מתנות מעבירות מסר של הערכה והכרת תודה, והאכפתיות הזו של הארגון משפיעה לטובה על רמת החיבור והמוטיבציה של העובדים.
ככלל, כשהעובדים שמחים – הארגון משגשג 🥳 (תשאלו את ד''ר טל בן שחר, מומחה עולמי להתנהגות ארגונית שבעשורים האחרונים חקר לעומק את נושא האושר הארגוני בחברות הכי גדולות בעולם).
במספרים, נמצא שמידת המעורבות של עובדים שמקבלים הערכה גדלה ב-31%, הפרודקטיביות שלהם עולה ב-70% כשהם חווים חוויות חיוביות וחשים אושר במקום העבודה, היצירתיות צומחת פי 3, והתפוקה נוסקת ב-202%.
במילים אחרות, רמת הנדיבות וההשקעה של הארגון משפיעה ישירות על מידת האושר של העובדים, והעובדים "גומלים" על כך בעבודה מצויינת, כך שכולם משקיעים בכולם, וכולם מרוויחים. זוכרות את הפרק ההוא ב"חברים", בו ג'ואי מנסח נאום לחתונה של צ'נדלר ומוניקה, ומדבר על הקשר שלהם שמבוסס על האבינג אנד גיבינג, אנד שרינג אנד רסיבינג? אז כזה מין (רק ללא האפקט הקומי הבינוני).
טיפים שיעזרו לכם לגלות מה העובדים באמת רוצים
מתנות לעובדים היא הזדמנות מהממת להראות להם שהצרכים, תחומי העניין והרצונות שלהם נלקחים בחשבון. אבל איך יודעים מה הם באמת-באמת רוצים?
הנה 3 דרכים לגלות:
- ערכו סקרים תקופתיים או קבוצות מיקוד - דרך מעולה (וחברתית!) לאסוף מידע על העדפות העובדים. אל תשכחו לשאול שאלות ממוקדות על תחומי העניין, התחביבים וסוגי החוויות שהכי היו עושות להם טוב. אפשר גם להציב תיבת הצעות אנונימית, או לבקש שישלחו העדפות במייל.
- נתחו דאטה - ה-דרך לקלוע במדויק יותר לצרכים והטעמים הספציפיים של הצוות. בהנחה שיש מעקב אחר שליחת המתנות לעובדים, ניתן לבחון את הנתונים הקיימים, לקבל מהם משוב ותגובות על מתנות קודמות, ובכך לזהות העדפות ומגמות חוזרות ונשנות. אגב, במערכת BUYME לעסקים תוכלו לראות בכל פעם מי פתח את המתנה ומי מימש אותה, וגם לתזכר את מי שעדיין לא.
- נהלו שיחות אישיות עם העובדים - למה לנסות לנחש כשאפשר פשוט לשאול? אין כמו שיחה אישית שנותנת הזדמנות להכיר את העובדים טוב יותר, ומאפשרת להם להביע רצונות והעדפות. נגיד, היינו ממש סקרנים לשמוע מלקוחות שלנו איך העובדים שלהם הגיבו לביימי שהם קיבלו, אז שאלנו, ולמרבה האושר קיבלנו ציטוטים (עם מירכאות, והכל):"הכי כיף לקבל BUYME! הייתי עם בעלי במלון בתל אביב ושנייה לפני ששילמתי שאלתי אותם אם אפשר לשלם ב-BUYME, הם ענו כן כמובן ותוך שנייה הייתה לי חופשה במתנה. BUYME סוגר פינה בהכל!" (עדי, אלטשולר שחם)
- "זה תמיד שמח לקבל BUYME ותמיד יש לי מה לעשות עם המתנה!" (קלייר, החברה למתנ"סים)
- "למה אני אוהב לקבל ביימי? כי זה כיף, זה לקבל כסף שמאפשר לי לקנות בהמון רשתות ועסקים ומלא אפשרויות, סוגר לי פינה. בקיצור, אני מאוד אוהב" (ארנון, מגדל)
מתנות אישיות מול מתנות גנריות: מה העובדים מעדיפים?
התשובה היא שאין תשובה חד משמעית; לכל עובד העדפה משלו בהתאם לאופיו וצרכיו, ולכל סוג מתנה יש פלוסים ומינוסים:
מתנות מותאמות אישית הולמות את תחומי העניין, ההעדפות וההישגים של כל אחד. הפרסונליזציה הזו דורשת השקעת זמן ומשאבים (מה שעלול להיות בעייתי אם מדובר במספר רב של עובדים) אך גם משקפת את מידת האכפתיות של הארגון. היתרון הגדול של מתנה מותאמת אישית הוא עד כמה היא גורמת לעובד להרגיש שרואים אותו, ובכך עוזרת לטפח קשר רגשי, נאמנות וחיבור לאורך זמן.
מתנות גנריות הן הפתרון המושלם כשמדובר בכמות עובדים רבה, כשהמטרה היא לקלוע למכנה המשותף הרחב ביותר בהתאם לערכי הארגון ולתקציב שעל הפרק. בחירה במתנה גנרית מבטיחה שאף אחד לא ירגיש מקופח, ומנגד, היא פחות אישית (על כל המשתמע מכך).
כמו בכל תחום, מומלץ למצוא את הדרך לאזן בין השניים. למשל, אפשר בחגים ובימי הולדת לשלוח לכל אחד מתנה זהה (כמו ביימי שווה), ולשמור את המתנות המותאמות אישית (כמו ביימי שווה 😉) לנקודות ציון מיוחדות, כמו ותק או או הישג.
סוגי מתנות פופולריות שהעובדים הכי אוהבים לקבל
הידד, תור הזהב של הבקבוקים הממותגים מאחורינו! ביי ביי בקבוק יין גנרי!
אנחנו ב-2025, ויותר מהכל, עובדים אוהבים לקבל מתנות שאפשר ליהנות מהן כאוות נפשם. גמישות – זה סוד הקסם. בהקשר זה, לא משנה באיזה ביימי תפנקו אותם – תמיד תהיה להם אפשרות בחירה. ירצו לרכוש בחנות פיזית? אפשר, במגוון של אלפי בתי עסק בעשרות אלפי נקודות מכירה בארץ. יעדיפו אונליין? למה לא, יותר מ-250 אתרים מחכים להם. בכלל, כל התהליך סופר-קל ונגיש באמצעות אפליקציה שהיא כמו ארנק לכל דבר, שכל המתנות מביימי מרוכזות בה למקסימום נוחות.
תודו שאין מושלם כזה.
ההבדל בין מתנות לחגים, להישגים ולימי הולדת, ואיך תתאימו את המתנה לכל אירוע
מתנות לעובדים חדשים שונות ממתנות הוקרה על ותק, מתנת יום הולדת שונה ממתנה שמטרתה לתת בוסט של מוטיבציה, מתנת חג שונה ממתנה על הישג... קיצר, הבנתן את הראש.
בסופו של דבר, מה שחשוב זה להתאים כל מתנה למעמד הרלוונטי, למסר ולערכים שרוצים להעביר. מתנות לחגים, לדוגמה, יהיו ברוב המקרים גנריות (כלומר, פחות מותאמות-אישית) אך מכובדות, בעוד שמתנות על הישגים יהיו פרסונליות (בהתאם לתפקיד, להישג או לעובד עצמו).
מתנות יום הולדת או ותק יכולות להיות גם ממשפחת המתנות הגנריות, ועדיין – אפשר להוסיף להן נופך אישי ע"י תזמון ושליחה בול בתאריך יחד עם ברכה מכל הלב. אגב, את שתי הפעולות הנ"ל גם אפשר לעשות צ'יק צ'ק במערכת אונליין של BUYME לעסקים 🎁
איך מתנות לעובדים יכולות לעודד ביצועים והישגים?
יאללה, עוד קצת מספרים!
מחקר שפורסם ב-American Economic Review מצא שהביצועים של עובדים שקיבלו מתנות השתפרו בכ-25%, ומחקר של Tremendous מדגים את ההשפעה ארוכת-הטווח של מתנות לעובדים על שביעות הרצון שלהם: 74% מהעובדים שקיבלו מתנות העידו על עלייה במידת שביעות הרצון במשך כשלושה חודשים לפחות, כש-46% מהם אמרו שהתחושה ליוותה אותם במשך שנה או יותר (!).
גם בגזרת שימור עובדים למתנות יש אימפקט עצום; כל עובד רוצה להרגיש ראוי ומוערך, בטח ובטח כשהוא מגיע להישגים. כל חגיגה של נקודת ציון (כמו עמידה ביעדים) היא הכרה בתרומה שלהם לארגון. זה מגביר את המוטיבציה שלהם לעשייה בטווח הקצר, ומוביל לעלייה במחויבות שלהם לארגון וירידה בתחלופה בטווח הרחוק.
איך המערכת שלנו חוסכת זמן ומייעלת את תהליך התגמול?
כל מה שרצינו זה שיהיה לכן שיא הפשוט והמהיר לתפעל את ענייני המתנות לעובדים. אי לכך ובהתאם לזאת, דאגנו למגוון היס-ט-רי של מתנות שמתאימות לתקציבים שונים ולכל איוונט שעל הפרק.
כל מה שנדרש מכן עכשיו הוא להיכנס ל-BUYME for Business, להוסיף את רשימת העובדים שלכן למערכת, להגדיר תקציב, לבחור מתנות בליווי ברכה ולוגו החברה (אם תרצו כמובן, ואנחנו בעד), להגדיר מועד לשליחה, וזהו. ממש זהו.
יאללה, שנתחיל להפיץ יחד אושר? ❤️