חזרה לכל המאמרים
11 במאי
זמן קריאה 4 דקות

חוזקות עובדים: 10 המאפיינים שהופכים צוות למנצח

לכל עובד יש חוזקות שגורמות לו לבלוט – אילו מביניהן הכי משמעותיות להצלחת הארגון? עושים לכן סדר.

מהן חוזקות עובדים ומה ההשפעה שלהן על הצלחת הארגון?

חוזקות עובדים הן תכונות אופי וכישורים בינאישיים, קוגניטיביים ומנהיגותיים שהם מביאים לידי ביטוי במסגרת תפקידם. למאפיינים דוגמת אמינות ויצירתיות, ויכולות כמו עבודה בצוות ופתרון בעיות, יש כוח להפוך כל עובד (וכל צוות) למוצלחים במיוחד – אבל תיכף נגיע לזה.

ככלל, יש שני סוגי עובדים: בעלי דפוס חשיבה מקובע ובעלי דפוס חשיבה מתפתח. לפי הפסיכולוגית האמריקאית קרול דווק, ההבדל ביניהם הוא האופן בו הם מתמודדים עם מכשולים: כהזדמנות לצמיחה או כאיום לתדמית המקצועית שלהם.

עובדים עם דפוס חשיבה מקובע (Fixed Minded) רואים ביכולות ובכישורים שלהם תכונות "קבועות". מה שנקרא, "זה מה יש ועם זה ננצח". מבחינתם יש להם מאפיינים שטבועים בהם ואינם ניתנים לשינוי, ולכן הם לא חשים צורך להתפתח או לצאת מאזור הנוחות. בהתאם, כשמגיע אתגר, הם נוטים לסגת.

עובדים עם דפוס חשיבה מתפתח (Growth Minded) מאמינים שאין חכם כבעל ניסיון. הם לא מגבילים את עצמם, ומבחינתם, כל כישלון הוא הזדמנות ללמוד ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם. דפוס כזה מאפשר אינסוף הזדמנויות לצמיחה מקצועית-אישית וארגונית.

ארגון צריך לשאוף שהחוזקות של כל עובד יהיו בהלימה עם הגדרות ודרישות התפקיד שלו, וכן עם חזון החברה והתרבות הארגונית; הרמוניה כזו מאפשרת לעובד למצות את יכולותיו, לזכות להערכה ולהיות יותר שבע רצון, מה שיהווה השפעה חיובית על הארגון בטווח הרחוק.  

10 חוזקות עובדים שיתרמו לארגון שלך 

כולן חשובות באותה המידה ובעלות ערך רב לארגון.

1 – אמינות

לא משנה באיזה תפקיד ומקום עבודה מדובר, אמינות היא אחת מהחוזקות היותר-מוערכות. מדובר ביכולת קונסיסטנטית לבצע משימות על הצד הטוב ביותר ולעמוד בהתחייבויות בזמן. 

עובדים מהימנים הם נכס; אפשר לסמוך עליהם שתמיד ישימו לב לפרטים הקטנים, ייקחו אחריות על העשייה שלהם ויידאגו שדברים יצאו לפועל כמו שצריך. נקודות חוזק אלו הופכות אותם למועמדים אידיאליים לפרוייקטים משמעותיים, תפקידים שדורשים מנהיגות, הידוק קשרים עסקיים ושיפור מוניטין החברה.

2 – עבודת צוות

איך אמר תאודור רוזוולט? "הרכיב הכי חשוב בפורמולה של הצלחה הוא לדעת להסתדר עם אנשים". 

עבודת צוות היא היכולת לשתף פעולה עם הקולגות, לחלוק עמם אחריות ולתמוך ביעדים המשותפים. מעבר לכך שמדובר בחוזקה שמגבירה את היעילות, היא משפרת את המורל ומצמצמת קונפליקטים בין כתלי המשרד. 

3 – מוטיבציה עצמית

היכולת ליזום ולהשקיע גם ללא הנחייה ישירה מהמנהלים, מתוך רצון פנימי ותשוקה לעשייה. 

עובד בעל מוטיבציה פנימית הוא עצמאי מאד, פחות זקוק למיקרו-ניהול, ושומר על פרודקטיביות באופן עקבי – גם על רקע שינויים ארגוניים או מצבי לחץ.
בנוסף, מוטיבציה פנימית גבוהה הולכת יד ביד עם מעורבות גבוהה במקום העבודה, וזה שווה כסף (מילולית); לפי PeopleThriver, צוותי עובדים בעלי מעורבות גבוהה פרודקטיביים יותר ב-17% מצוותים שלא, נעדרים ב-41% פחות, והרווחיות שלהם גדולה יותר ב-21%. 

4 – למידה מתמדת

סקרנות תמידית ורצון לרכוש ידע וכלים חדשים שעשויים להיות רלוונטיים לתפקיד ולארגון. 

לעובד שזוהי אחת מהחוזקות שלו אף פעם לא משעמם. אפשר לסמוך עליו שתמיד מעודכן במגמות והחידושים הטכנולוגיים התכופים, ושיירכוש את המיומנויות בהתאם – בין אם באופן עצמאי או בסדנאות מקצועיות רלוונטיות. נכון מפתח התוכנה הזה שמנסה להכניס בכל הזדמנות שימוש בכלי ai? אז כזה. 

מקום שדוגל בקידום חדשנות כערך, מרוויח מהצמא הזה שלו לידע ונהנה מרלוונטיות תמידית בשוק.  

5 – יצירתיות

מי אמר חשיבה מחוץ לקופסה ולא קיבל? קריאטיביות, שהולכת יד ביד עם חדשנות, היא חוזקה שמאפשרת לעובד לגשת למשימות ולבעיות באופן מקורי. 

עובד יצירתי לא מגביל את עצמו, ולכן יכול להתמודד עם אתגרים מורכבים באופן חדשני. היצירתיות הזו יכולה  ליצור בידול של ממש עבור המותג, ולהביא לשגשוג של ממש. שנדבר מספרים? מחקר של Forrester Consulting מטעם חברת אדובי מצא שלחברות המטפחות יצירתיות סבירות גבוהה פי 3.5 להשגת צמיחה בהכנסות של 10% (או יותר) לעומת המתחרים. 

6 – מנהיגות

היכולת להדריך, להניע אל עבר מטרות משותפות ולעורר השראה.

עובדים-מנהיגים משמעותיים ביותר בכל ארגון; הם ממלאים תפקיד מרכזי בעיצוב התרבות הארגונית שמעצבת בסופו של דבר את חווית העובדים. מנהיג מוצלח מוביל את הצוות שלו מקצועית באופן שמתכתב עם חזון הארגון, וזאת מבלי לוותר על האותנטיות שלו – יכולת נדירה שלא מובן מאליו בכלל.  

יכולת מנהיגות מביאה לשיפור בביצועים הצוותיים, מייצרת סביבה תומכת כך שתחלופת העובדים פוחתת, וסוללת את הדרך למנהיגים עתידיים.

7 – תקשורת

היכולת להקשיב, להעביר רעיונות ומסרים באופן ברור ולשתף פעולה, מהווה מיומנות משמעותית בכל תפקיד.

תקשורת בריאה, שקופה ותדירה היא ה-כלי לצמצום אי-הבנות. כל אחד מחברי הצוות יודע מה הוא עושה ואיפה עומדים הדברים, כך שהכל מתנהל על מי מנוחות, הן מבחינה מקצועית והן מבחינת האווירה.

בהיבט הרחב יותר, תקשורת היא אמצעי חשוב בהפצת אושר ארגוני. לפי עדי סיצ'וק, מנהלת הרווחה, האופרציה וההתנדבות בקהילה של איביי ישראל, שמירה על ערוצי תקשורת פתוחים מאפשרת להבין מיהם העובדים ומה הצרכים שלהם. כשמתקיים שיח פתוח בין קולגות ובין עובדים לדרג הניהולי, אפשר לבנות ולשפר את התהליכים הפנים-ארגוניים, ולוודא שכולם שבעי רצון.

8 – גמישות 

בעידן הנוכחי דברים אף פעם לא עומדים במקום. 

יכולת הסתגלות לנסיבות ושינויים מאפשרת לצלוח משברים ותנודות בשוק, לשלב טכנולוגיה ותהליכים ארגוניים חדשים, ולהמשיך לתפקד בהצלחה.

מדובר בחוזקה משמעותית של עובדים, בטח אם הם מצליחים לעשות זאת דעם חיוך. 

9 – פתרון בעיות

כל עובד מוצא את עצמו מתמודד עם אתגרים בלתי-צפויים. היכולת לנתח בעיות, למצוא עבורן פתרון ראוי וליישם אותו אסטרטגית, חוסכת לארגון זמן ומשאבים יקרים. זוכרות את דפוס החשיבה המתפתח מקודם? כישורי פתרון בעיות עוזרים לעובדים לנהל את המשימות והפרויקטים שלהם באופן עצמאי, וליזום פתרונות במהירות האפשרית כשנדרשים לכך. 

10 – אתיקה מקצועית

הקפדה על יושרה וסטנדרטים אתיים בהתנהלות במקום העבודה. זה ה"מצפן האתי" שמנחה עובדים בכל המישורים: באינטראקציות הבינאישיות, בתהליכי קבלת החלטות ובהתנהגות המקצועית. 

מדובר בחלק בלתי נפרד מבניית אמון בקרב הקולגות והלקוחות כאחד. מבחינה מקצועית, בסביבה המאופיינת בשמירה על אתיקה מקצועית יש פחות סיכון להפרות משפטיות או מוסריות.

לסיכום: למה חשוב לזהות חוזקות?

הדרך להצלחה עוברת בזיהוי חוזקות העובדים ומינופן בהתאם. מחקר של גאלופ מצא שעצם זה שעובד מודע לחוזקות שלו יכול להפוך אותו לפרודוקטיבי יותר ב-7.8%. בנוסף, צוותים שמשתמשים בחוזקות שלהם דרך קבע פרודוקטיביים יותר ב-12.5%. 

השקעה בחוזקות של חברי הצוות מביאה לשיפור בביצועים, לעלייה ברווחיות, ולהגברת שביעות רצון.

מזמינים אתכן לבחון מהן החוזקות שלכן –
ברור לנו שיש מלא כאלה 💪

הרשמו בחינם למערכת שליחת המתנות לעובדים של ביימי לעסקים: בחרו סכום, כתבו ברכה ותזמנו את השליחה לרגע המתאים >>

Full name
Job title, Company name

ביימי לעסקים

מערכת דיגיטלית לשליחת מתנות לעובדים אונליין